Nowoczesny interfejs samolotu

pley

nowoczesny_interfejs_samolotu.jpg

Aktualnie systemy zarządzania lotem są zintegrowane w jeden interfejs. W jego skład wchodzą zarówno systemy napędowe i sterowania, jak i nawigacji czy związane z łącznością. Interfejs zbiera dane z kolejnych systemów i dostarcza odpowiednie informacje pilotowi. Dzięki temu załoga ma bieżące dane na temat stanu kolejnych systemów czy parametrów lotu i może szybko reagować na wydarzenia. FMS, bo taką nazwę nosi zintegrowany interfejs, pozwala na zaprogramowanie trasy przed startem samolotu. Gdy maszyna znajdzie się w powietrzu, system zbiera dane i jest cennym źródłem informacji nawigacyjnej dla pilotów. Co więcej, system jest na tyle precyzyjny, że może sam poprowadzić statek powietrzny po określonej wcześniej trasie. Piloci dysponują danymi wyświetlanymi na monitorach, na których ukazują się informacje niezbędne w określonym etapie lotu. System jest tak zaprogramowany, by pilot otrzymywał zbiór najważniejszych danych, udostępnionych w możliwie prostej formie, dostosowanych do aktualnej sytuacji. Jeśli zajdzie taka konieczność, załoga może również sprawdzić bardziej szczegółowe dane, niż te, które wyświetlają się domyślnie na ekranie.

Najważniejsze elementy interfejsu to dwie grupy danych. Pierwsze są wyświetlane na wskaźniku EADI, a drugie na HSI. EADI jest przyrządem pilotażowym. Zawiera m.in. sztuczny horyzont i najważniejsze parametry lotu, a także informacje o przekroczeniu wymaganych limitów – np. wysokości. HSI natomiast gromadzi dane nawigacyjne. Znajdują się tu np. dane o pogodzie czy kolejnych etapach trasy.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *