Sterowanie z FMS

Grudziądz remonty

sterowanie_z_fms.jpg

Sterowanie samolotem, który wyposażono w FMS nie ma wiele wspólnego z dawniej stosowanymi systemami, w którym ruchy drążka były bezpośrednio przenoszone na ruchy powierzchni sterowych maszyny. Częścią FMS-a jest bowiem DFCS, czyli system, którego zadaniem jest niedopuszczenie do przeciągnięcia samolotu. Dawniej podobne rozwiązania stosowano jedynie w maszynach bojowych. Powód był prosty – człowiek w warunkach bojowych nie zawsze jest w stanie wykonać odpowiednio precyzyjne ruchy.

Nerwowość pilota mogłaby doprowadzić do utracenia siły nośnej przez samolot. W lotnictwie pasażerskim po raz pierwszy system taki został wprowadzony przez Airbusa. Sterowanie samolotami z systemem DFCS polega na tym, że ruchy drążka są mierzone przez czujniki i to dopiero one wysyłają odpowiedni sygnał do powierzchni sterujących. DFCS analizuje dane z czujników i wysyła dalej sygnał, który nie pozwoli na utratę siły nośnej przy określonych parametrach lotu.

System działa w dwie strony. Jeśli przykładowo miało by nastąpić przeciągnięcie, DFCS uruchamia drgania drążka, które są ostrzeżeniem dla pilota. DFCS ma szczególne zastosowanie w sytuacji kryzysowej. To właśnie wtedy istnieje największe ryzyko, że pilot nie zdoła zapanować nad maszyną a podejmowane przez niego decyzje nie będą w pełni racjonalne.

Piloci nie muszą jednak polegać jedynie na automatyce. Pilot może w każdej chwili przejść na sterowanie ręczne. Podobnie do układu sterującego, działa system napędowy samolotu, który jest zintegrowany z systemem FMS. System może sam ustawiać parametry pracy silników, w zależności od etapu i przebiegu trasy.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *