Systemy podejścia do lądowania

systemy_podejscia_do_ladowania.jpg

Jeszcze pięćdziesiąt lat temu nie istniały precyzyjne systemy podejścia do lądowania. Jedyne istniejące rozwiązania były modyfikacjami systemu Lorenza, który nie nadawał się do precyzyjnego nawigowania podczas manewru lądowania. Poszukiwano systemu, który byłby w stanie wspomóc dokładne naprowadzanie samolotu po optymalnej linii.

Pozytywnie na tym tle wyróżniał się jedynie brytyjski BABS, który był spadkiem po latach wojennych. BABS zapewniał między innymi dane dotyczące odległości od punktu przyziemienia. Informacje, które dawała Rebecca – bo tam brzmiała mniej formalna nazwa systemu – były stosunkowo dokładne.

Niestety system był trudny w obsłudze, więc jego umiejętne obsługiwanie wymagało wielu ćwiczeń. Między innymi dlatego zrezygnowano z unowocześniania systemu i skierowano wzrok w inną stronę. Na horyzoncie pojawił się bowiem ILS, czyli Instrument Landing System.

ILS jest dziś systemem powszechnie uznanym i wykorzystywanym na lotniskach na całym świecie. Instrument Landing System ma już ponad czterdzieści lat, ale wciąż sprawdza się doskonale. Zagrożeniem dla niego, w momencie powstawania, mogły być jedynie rozwiązania oparte na mikrofalach.

Te jednak były słabo rozwinięte w okresie, gdy ILS pojawił się na rynku. Aktualnie wiele osób z nadzieją spogląda również w stronę systemu MLS. Ten ostatni jest próbą stworzenia uniwersalnego systemu nawigacji, w tym również do naprowadzania i opiera się na nawigacji satelitarnej.

Jak do tej pory jednak nie zdołał zagrozić rozpowszechnionemu ILS-owi.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *